„Un portughez în vizită la Muzeu" este titlul expoziţiei autorului lusitan Eugénio Silva, deschisă la Muzeul Benzii Desenate (MNAC, etaj 4) în perioada 8 septembrie – 16 octombrie 2011, cu sprijinul Institutului Camões şi al Ambasadei Portugaliei în România. Expoziţia de autor reuneşte lucrări şi planşe realizate de artist de-a lungul carierei sale. La vernisajul programat joi, 8 septembrie 2011, de la ora 19.00, vor lua cuvântul E.S. domnul António Antas de Campos, ambasadorul Portugaliei în România şi domnul Dodo Niţă, istoric în domeniul benzilor desenate.
Eugénio Silva (n. 1937, Barreiro) a absolvit, în 1954, Şcoala de Arte Decorative António Arroio. Primele încercări de bandă desenată datează din această perioadă, realizate la încurajările maestrului Rodrigues Alves, cunoscut ilustrator în Portugalia. A lucrat ca desenator profesionist la Litografia Amorim, apoi la Companhia União Fabril, ca desenator de covoare. În acelaşi timp a început şi colaborarea ca ilustrator şi acuarelist de teatru.
În domeniul benzii desenate a fost influenţat de Eduardo Teixeira Coelho şi Hall Foster. Prima sa lucrare, Amoni, a fost publicată în 1966 în Nau Catrineta (supliment al ziarului Diário de Notícias). A publicat benzi desenate în scop didactic, volume de povestiri mute, monografii, planşe, broşuri. Primul său album de bandă desenată, Matias Sandór, conţinând 44 de planşe alb-negru, a fost publicat în 1983. Lucrarea cea mai cunoscută a apărut în 1990, Eusébio. Pantera Negra, biografia faimosului fotbalist portughez, un album de 54 de planşe color cu un succes comercial fără precedent. A luat parte, alături de alţi patru autori europeni, la realizarea albumului On a retrouvé la forêt perdue, apărut în 1991 şi editat în şapte limbi de Consiliul Regional din Marsilia. În 1999 a apărut prima sa monografie în benzi desenate, História da Seia (Istoria Municipiului Seia). Publicat în 2009, albumul O crime de Arronches (Crima din Arronches) este adaptarea în benzi desenate a unei piese de teatru semnată de Henrique Lopes de Mendonça. În prezent lucrează la albumul Zé do Telhado, relatarea poveştii unui Robin Hood portughez.
Câteva dintre planşele expuse pot fi văzute şi în albumele dăruite de Eugénio Silva Muzeului Benzii Desenate din Bucureşti.
Poveşti în pătrăţele este numele alternativ pentru banda desenată, în Portugalia. Benzile desenate au apărut în spaţiul lusitan încă de la sfârşitul secolului al XIX-lea, precursorul acestei practici fiind Rafael Bordalo Pinheiro, unul din cele mai cunoscute nume în arta grafică. Printre cele mai sonore nume ale poveştilor în pătrăţele, lansate în anii '20-'30, se numără Stuart Carvalhais, considerat părintele BD în Portugalia, şi Eduardo Teixeira Coelho. În perioada 1961-1974, condiţiile istorice sunt nefavorabile dezvoltării benzilor desenate, însă odată cu instaurarea regimului democratic, entuziasmul pentru pătrăţelele portugheze creşte, manifestat prin noi autori, noi publicaţii, apariţia fanzinelor, a asociaţiilor de profil şi a festivalurilor. Primul salon (1977), prima celebrare a artiştilor portughezi (1978) sau prima librărie dedicată benzilor desenate (deschisă în 1978) acompaniază noua generaţie de ilustratori: Sam, Jose Ruy, Fernando Bento, Vítor Péon etc. După anii '80, benzile desenate încep să fie sintetizate în studii, în cercetări, istorii, dicţionare, iar era virtuală face loc mişcărilor alternative, underground, impulsionând migrarea spre lucrările digitale.
Accesul publicului la expoziţie este liber.
Muzeul Benzii Desenate este un proiect pilot derulat de Institutul Cultural Român şi Muzeul Naţional de Artă Contemporană cu sprijinul clusterului EUNIC în România, al Centrului Belgian de Bandă Desenată şi în parteneriat cu Asociaţia Bedefililor din România, în perioada 16 iunie – 16 octombrie 2011. Detalii: www.icr.ro/muzeul_bd; www.muzeulbd.ro