Participare românească în cadrul proiectului de cercetare „Institution(ing)sˮ

Participare romaneasca in cadrul proiectului de cercetare Institution(ing)s Participare romaneasca in cadrul proiectului de cercetare Institution(ing)s

ICR Lisabona susține participarea românească în cadrul proiectului de cercetare Institution(ing)s, care are loc în perioada 10 noiembrie - 08 decembrie 2025, la Modern Art Centre, din cadrul Fundației Calouste Gulbenkian din Lisabona.

„Institution(ing)sˮ este un proiect colaborativ, coordonat de curatoarea și cercetătoarea Luísa Santos, împreună cu organizații de diferite capacități, domenii și culturi organizaționale din Europa, printre care rețeaua românească tranzit.ro, cu sediul în Iași. Acest proiect va include un eveniment pe tema noilor practici instituționale în muzee, la care este invitat și grupul artistic român Apparatus 22, format din Erika Olea, Maria Farcaș și Dragoș Olea. Împărțit în mai multe părți,evenimentul va include performance-uri, o proiecție de film și discuții în diferite formate. Pe lângăgrupul Apparatus 22, printre participanții la proiect se numără:Luísa Santos (curator independent, cercetător și profesor asistent la Facultatea de Științe Umane din cadrul Universității Catolice Portugheze), Cindy Sissokho (curator independent), Mirna Bamieh (artistă) și Frans Jacobi (artist și profesor la Academia de Arte a Universității din Bergen).

Grupul artistic Apparatus 22 va susține două performance-uri, în data de 6 decembrie 2025, la Modern Art Centre, din cadrul Fundației Calouste Gulbenkian, între orele 18:00 și 20:00. Grupul va prezenta două lucrări performative recente (2024)."How close to hold the Mirror?" [Cât de aproape să poziționezi oglinda?] și "A most amazing offer" [O ofertă uimitoare] care reflectă abordarea particulară a colectivului atunci când lucrează cu instituția ~ formatul ~ mediul artistic numit Muzeu: un hibrid de critică instituțională ~ de idei pentru (re)construcția instituției ~ de grefare a realității cu abordări utopice. "How close to hold the Mirror?" are la bază un chestionar pe care Apparatus 22 l-a conceptualizat ca mediu artistic.Un set de 26 de întrebări foarte diferite despre politici de achiziție de artă în muzee este o modalitate prin care colectivul transformă un astfel de instrument de cercetare într-o discuție critică despre paradoxuri, urgențe și potențialități care modelează modul de operare al unui muzeu. Lucrarea este prezentată ca un performance participativ în care anumite categorii de public prezente în sală sunt invitate să facă alegeri folosind un set de triunghiuri colorate (membri ai publicului care lucrează în prezent sau au lucrat anterior în muzee). După cum sugerează titlul, "A most amazing offer" este într-adevăr o ofertă, dar și o lucrare hiperbolică. Prezentată prin intermediul lui Munknown - șeful Departamentului de Investiții în Artă în universul Suprainfinit, lucrarea adună reflecții și propuneri despre o serie de lucrări Apparatus 22 care s-au transformat în timp în instrumente metaforice, capabile să pună în mișcare și să susțină procese de transformare în cadrul muzeelor curajoase.

Apparatus 22 este un colectiv transdisciplinar de artă, inițiat în ianuarie 2011, în București, de membrii actuali – Erika Olea, Maria Farcaș, Dragoș Olea – împreună cu Ioana Nemeș (1979 – 2011). Din 2015 colectivul activează între București, Bruxelles și SUPRAINFINIT, universul utopic imaginat de ei. Apparatus 22 se consideră un colectiv de visători, cercetători, activiști poetici și futurologi interesați de explorarea relațiilor complexe dintre economie, politică, studii de gen, religie, mișcări sociale și sistemul modei, cu scopul de a provoca teme de reflecție asupra societății contemporane. O serie de lucrări și proiecte foarte diverse – instalații, performanțe, text, ce includ referințe și experiențe din design, sociologie, economie și literatură – formează practica artistică a colectivului. Apparatus 22 activează și dincolo de spații instituționale, prin performanțe în spații publice, intervenții în spații private și alte forme hibride.

Lucrările Apparatus 22 au fost prezentate în numeroase expoziții în instituții si organizații precum: La Biennale di Venezia 2013, Kunsthalle Wien (AT), Kunsthal Gent (BE), Kunsthalle Mannheim (DE), Contemporary Art Museum Roskilde (DK), SMAK Gent (BE), Muzeul de Artă Contemporană (MNAC), București (RO), MUMOK, Viena (AT), KunstMuseum Linz (AT), La Triennale di Milano (IT), BOZAR, Bruxelles (BE), Museion, Bolzano (IT), Malmö Konstmuseum (SE), Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (BE), Akademie Schloss Solitude, Stuttgart (DE), TRIUMF AMIRIA. Muzeul Culturii Queer (RO), TRAFO Gallery, Budapesta (HU), Futura, Praga (CZ), Ujazdowski Castle – CCA, Varșovia (PL), Salonul de Proiecte, București (RO), Onomatopee Eindhoven (NL), TIME MACHINE BIENNIAL OF CONTEMPORARY ART, D-0 ARK UNDERGROUND, Konji (BIH), Osage Foundation (Hong Kong), Progetto Diogene, Torino, (IT), Closer Art Centre, Kiev (UA), CIAP, Hasselt (BE), Barriera, Torino (IT), Kunsthalle BEGA, Timișoara (RO), Suprainfinit Gallery, București (RO), Galeria de Arta Contemporană a Muzeului Brukenthal Brukenthal, Sibiu (RO), GALLLERIAPIÙ, Bolonia (IT), Lateral ArtSpace, Cluj (RO), Survival Kit festival, LCCA Riga (LV), Autostrada Bienniale Prizren (XK), CIVA Brussels (BE), performance și intervenții la MAK, Viena (AT), Steirischer Herbst, Graz (AT), Stedelijk Museum în cooperare cu De Appel CP Amsterdam, (NL), Yarat Academy, Baku (AZ), Württembergischer Kunstverein Stuttgart (DE), Drodesera Festival, Dro (IT), Villa Empain, Bruxelles (BE) etc.

Mai multe informații: 

https://gulbenkian.pt/cam/agenda/enxertar-a-utopia-por-apparatus-22/

https://gulbenkian.pt/cam/en/agenda/grafting-utopia-by-apparatus-22/