Înainte de BRÂNCUȘI előtt - Marmeladov

Vineri, 24 martie, de la ora 18:00 ICR Budapesta a vernisat la sediul Filialei Seghedin, împreună cu Asociația Culturală Arte-Factum, expoziția de etnosculptură Înainte de BRÂNCUȘI előtt.

Programul estetic „Înainte de Brâncuși” a fost însoțit de un spectacol de teatru: Marmeladov, monodramă interpretată în limba maghiară de actorul Kocsárdi Levente.

Adaptare scenică a unui fragment din romanul Crimă și pedeapsă al lui F.M. Dostoievski, Marmeladov este ”o monodramă despre patimă și pasiune, despre viciu, ratare, sublim și predestinareActor, regizor, compozitor de muzică de teatru, Levente Kocsárdi a realizat prima versiune a acestui spectacol în 1997, în limba maghiară, în coordonarea actriței Spolarics Andrea. În 2007, a jucat premiera spectacolului său în limba română. Spectacolul a fost prezentat, bilingv, pentru publicul unor festivaluri importante din țară și din străinătate, dar și în spații neconvenționale, în gări, cârciumi, spitale și aziluri, pentru oameni ai străzii și pentru ”Marmeladov” din cele mai umile locuri ale nenorocului. După 26 de ani de la premiera absolută, Levente Kocsárdi propune o nouă versiune a a acestui one-man show, cu personajul căruia i-a asumat vârstele și metamorfozele, rolul cel mai longeviv din cariera sa.

Expoziția a cuprins 48 de lucrări, de diferite dimensiuni, în care forma și suportul sunt în simbioză, precum ansamblurile brâncușiene.

Estul Europei este capabil de sinteze originale între Occident și Orient, într-o atmosferă sincronică. Brâncuși a reușit ”imposibila sinteză”, dar la Paris, în atmosfera deschisă a avangardei începutului de secol XX. Lumea formelor lui vine dintr-o civilizație arhaică neolitică, ce a cizelat forme ancestrale, perfecționate aproape biologic. Conștient sau nu, formele lui Brâncuși se recunosc într-o cultură de unicate care supraviețuiește greu într-o lume tot mai artificială. Forme care și-au pierdut utilitatea sunt puse în situația de a aminti o civilizație care dispare. Sute de meșteri anonimi le-au făurit. Mii de mâini le-au cizelat în zeci de ani de folosință. Toate artefactele au fost contemporane cu Brâncuși. Conceptul original de etnosculptură a fost lansat prin expoziția Înainte de Brâncuși în 2013, la Galeria Triade.Înainte de Brâncuși a existat o lume a formelor care s-a prefigurat timp de milenii. Din ea, un artist genial precum Brâncuși a revoluționat sculptura! Etnosculptura este un concept original lansat acum 10 ani printr-o serie de expoziții la Galeria Triade, Galeria Pygmalion, Galeria PMTimișoara, Institutul Francez, Muzeul de Artă Târgu Jiu. Artefacte originale sunt puse în situații care amintesc de o mare cultură de un mare artist, de meșteri anonimi, de șlefuiri îndelungate. Unelte de lemn, prin natura lor anbstracte, au fost recuperate, reparate, tratate si asamblate în manieră ready made, pentru a contura lumea formelor brâncușiene. Artefactele sunt contemporane cu marele artist, transmițînd emoția timpului, emoția meșterului emoția atingerii generațiilor! Forme care și-au pierdut utilitatea au rămas cu frumusețea intrinsecă a unei culturi de unicate. De la perfecțiunea suveicii la forme care sunt atât de abstracte,încât nu mai știm la ce au fost folosite ! O mare cultură care se pierde, care se stecoară prin timp și prin superficial ! Într-un sat din Banat într-o casă veche, un Muzeu de Etnosculptură le găzduiește! ” -dr.arh.M.C Donici.

Mihai Donici – arhitect, designer, scenograf și etnosculptor, este autorul a peste 100 de proiecte de arhitectură, printre care se numără și Biserica Martirilor din Popești-Leordeni, ridicată deasupra canalului în care a fost aruncată cenușa martirilor Revoluției din 1989. A lansat conceptul de etnosculptură în anul 2012, prin expoziția Înainte de Brâncuși de la Galeria Triade și Muzeul de Artă Târgu Jiu. A fost creatorul multor scenografii la spectacolele de teatru instituțional și independent, a realizat designul a zeci de piese de mobilier și al automobilului Dacia 500 Maxi, produs la Timișoara.

Kocsàrdi Levente este actor și regizor româno-maghiar la Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timișoara, România. S-a născut la Făgăraș și a urmat studiile de licență în actorie și master în regie la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj-Napoca, Facultatea de Televiziune și Arte Teatrale. A interpretat multe roluri în cadrul facultăților și a colaborat cu teatre importante, printre care: Teatrul Național din Szeged, Teatrul Național din Timișoara, Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad și a jucat în țări precum Suedia, Germania, Austria, Ungaria și România.