Luminița Țăranu: „Indistincte frontiere – Ovidiu și METAMORFOZA”


Luminița Țăranu

Indistincte frontiere– Ovidiu și METAMORFOZA”

Academia di Romania  din Roma

Sala de expoziții

(Viale delle Belle Arti 110)

26 noiembrie 2025 - 6 decembrie 25

Inaugurare miercuri, 26 noiembrie, ora 18.00


Accademia di Romania din Roma găzduiește expoziția personală de artă contemporană „Indistincte frontiere - Ovidiu şi METAMORFOZA” de Luminiţa Ţăranu. Expoziția este organizată de Accademia di Romania in Roma - Institutul Cultural Român, Ambasada României în Republica Italiană, Malta și San Marino, Societatea Dante Alighieri din Italia și Comitetul București al Societății Dante Alighieri.

Instalația pe care artista a creat-o special pentru acest prilej interpretează, prin tehnica desenului pe hârtie, opera poetului roman Ovidiu, „Metamorfoza”, o capodoperă literară a lumii clasice latine. Dorința de a aborda acest proiect provine din faptul că tematica de bază a parcursului artistic al Luminiței Țăranu, început în ultimul an de studii la Universitatea Națională de Arte din București, se bazează pe conceptul de metamorfoză ca transformare dialectică, de mutație și metaforă ca etapă poetică ulterioară. Acest concept a devenit mai apoi o metodă de lucru și experimentare, pornind de la litografiile și gravurile pe metal din 1987, pentru care a fost distinsă cu bursa Uniunii Artiștilor Plastici din România.

Laitmotivul expoziției este primul vers al operei lui Ovidiu: „In nova fert animus mutatas dicere formas corpus” / „Gândul mă-ndeamnă să povestesc despre ființe schimbate în noi chipuri” / „Metamorfoze – Cartea întâi – Vârstele lumii” (traducere de David Popescu).

Artista, de origine română și stabilită în Italia, a realizat instalația special pentru Sala de Expoziții de la Accademia di Romania in Roma, considerând spațiul ideal pentru a elabora o temă care are rădăcini culturale istorice comune între cele două țări, dat fiind că Publius Ovidius Naso și-a petrecut ultima parte a vieții, până în anul 17 d.Hr., în Dacia, la Tomis, care pe atunci era un mic port la Marea Neagră, unde marele poet a fost exilat de împăratul Octavian Augustus, în anul 8 d.Hr.

Compusă din foi mari verticale de hârtie tip Fabriano cu dimensiunile 1,50 x 3,30 m, instalația pe care artista o oferă publicului într-o formă nouă este inspirată din structura compozițională a operei lui Ovidiu: continuitatea poveștilor miturilor, împletite în spirala dublă, care generează metamorfoze și contiguitatea „tablourilor” care sunt generate unele de altele.

„Poemul vitezei”, astfel definește Italo Calvino opera lui Ovidiu în eseul „Gli indistinti confini”, din care artista s-a inspirat pentru titlul expoziției, alegând desenul (în cărbune și grafit) ca tehnică artistică, directă și rapidă, „acută” și detaliată, a cărei prospețime, tipică experienței, se apropie de caracterul fervid al acțiunii.

Alessandro Masi, critic și istoric de artă, secretar general al Societății Dante Alighieri din Italia, scrie în catalog: „Descompunerea lumii în fragmente – scriam într-un text critic anterior despre ea – și recompunerea fragmentelor de lume într-un singur act, este scopul suprem al artei Luminiței Țăranu. Este tot ceea ce trăiește în noi, pulsează, care se agită și ne agită conștiința și care este cuprins în lucrările sale după o ordine tautologică compulsivă. Caracterul ei o avantajează, dar în plus o ajută o rigoare aproape obsesivă atât pentru detaliu, cât și pentru imaginea de ansamblu, atât în mare cât și în mic, pentru ceea ce este dedesubt și ceea ce este deasupra, determinând-o să urmărească reducerea ordinului de mărime cu o dezarmantă, exasperantă dar de fapt doar aparentă naivitate. Și cu aceeași metodă ea construiește (creează) detaliile lucrărilor sale, ca și cum ar fi piese ale unui mecanism perfect de ceasornic, atât de precis se îmbină unul cu altul, extrem de funcționale, impecabile din punct de vedere estetic.”

Surprinsă de modernitatea „Metamorfozelor”, de libertatea vizionară a lui Ovidiu în crearea lumii, implicând mituri și istorie, Luminița interpretează „frontierele indistincte” ca spații nemărginite, de osmoză fluidă care, dincolo de faptul că evocă Geneza, dezvăluie concepția actuală despre viață într-o lume fără bariere geografice și spirituale.

Alessandro Masi scrie: „Poveștile se succed evident, la fel ca și alte lucrări care le însoțesc până când, inspirată de metamorfoze – declară Luminița Țăranu – devenite iconice nu doar datorită importanței lor poetice, ci și genialității acestor opere milenare, am încercat să reconstitui acea relație post-clasică dintre corpul anatomic și corpul ca operă de artă, ținând cont de relația dintre om și natură și construind în desen propriile mele metamorfoze și mutații, ca rod al acestei cercetări. Cu această nouă dovadă, însă – adaugă Alessandro Masi – Luminița Țăranu ne arată cum totul este mai simplu, mai evident, ca acel deget îndreptat spre „regele gol” pe care ni-l dezvăluie prin intermediul paginilor amețitor de frumoase ale literaturii din toate timpurile: Metamorfozelelui Ovidiu!”

Luminiţa Ţăranus-a născut la Lugoj, România, în 1960. A absolvit în 1985 Academia de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti avându-l ca maestru pe Octav Grigorescu. În 1993 a obținut echivalarea titlului universitar la Academia de Arte Frumoase din Bologna. În 1987 a câștigat Bursa Națională a Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru desen, gravură și litografie. Din 1987 locuiește și lucrează în Italia.

Firul roșu al parcursului său artistic este „metamorfoza” care devine și o metodă de lucru și cercetare atât sub formă grafică și picturală, cât și în construcția de instalații mega-obiect, digitale și de tip performance. Lucrează asupra conceptului de timp prin memorie subiectivă și memorie obiectivă, pe firul conjunctiv dintre antic și contemporan, interpretând materia arheologică, care s-a aflat ani de zile în centrul cercetărilor sale. A lucrat pe teme precum: relația post-clasică dintre corpul uman din punct de vedere anatomic și corpul uman ca operă de artă („Instalație picturală pe corpul uman”); structurile; evocările mentale și materiale care se referă la valoarea evocatoare a corpului uman și relația dintre valoarea spirituală istorico-simbolică și valoarea evocativă a materialelor ce îl reprezintă; problema crizei climatice, refacerea echilibrului valorilor și conceptul de multiculturalism (proiect UOMOMUCCA - COWMAN of the world); intervenția în restaurare, care atribuie operei sale dimensiunea abstractă a timpului printr-un act controlat de distrugere parțială și recuperarea acesteia prin tratarea lacunelor, astfel încât la calitatea spațială a operelor sale se adaugă cea temporală, printr-o răsturnare cronologică imaginară; timpul subiectiv (instalațiile mega-obiect „Superslides” și „Megabox”); relația dintre om și natură (tabelele anatomice cu litografiile și gravurile cu Metamorfozele și desenele și picturile cu Vacile). Pe lângă premiile acordate în Italia, în 2018 i s-a acordat „Premiul de excelență” al Guvernului României „100 pentru Centenar” (10 personalități românești în Italia) pentru activitatea sa artistică.

A susținut numeroase expoziții personale în muzee publice și private, participând numeroase expoziții colective în muzee, spații publice și galerii, în Italia și în străinătate. Printre cele mai importante expoziții personale amintim:

2024 - 2023: Columna mutatio - SPIRALA, Muzeul Național Roman – Terme di Diocleziano, Certosa Santa Maria degli Angeli, Roma. Contribuție de artă contemporană în expoziția de arheologie „Dacia. Ultima frontieră a romanității”.

2022: METAMORFOSI, sediul Ambasadei României în Italia, inaugurat cu ocazia Nopții Muzeelor ​​de la Roma.

2022: ITINERARI, Muzeul Civic Umberto Mastroianni, Marino (RM).

2021: METAMORFOZA - ITINERARI PICTA. Friză -Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția

2017/2018: Columna mutãtio - SPIRALA, Mercati di Traiano - Muzeul Forurilor Imperiale, Roma. Proiect de reprezentare a Ambasadei României în Italia

2016: METAMORFOZA, COMEL Contemporary Art Space, Latina.

2014/2013 Columna mutātio - Itineraria picta METAMORFOSI, Mercati di Traiano – Muzeul Forurilor Imperiale, Roma, parte artistică a expoziției „Columna - Artă, Urme, Transmedia, Omagiu Columnei lui Traian”.

2006: Metamorfoza - LUMEA ÎN CULOARE, Accademia di Romania in Roma și IRCCU Veneția.

2004: Metamorfoza - EVOCAȚII, Accademia di Romania in Roma și Palazzo Borghese, Monte Porzio Catone (RM).

2002: Metamorfoza - Cărări, MAGI'900 - Muzeul Excelenței artistice și istorice G. Bargellini al secolului XX, Pieve di Cento (BO).

2002: Doppio4Verso, Sala degli Archi, Museo Civico Tuscolano „Scuderie Aldobrandini”, Frascati.

1991: Tablouri și Superslide, Galleria Yanica, Roma.

1991: Pictură, grafică și obiecte, Academia Română din Roma.

1990: METAMORFOZA, Palazzo Valentini, Băile lui Traian, Roma.

1988: Triptic, Centrul de Cercetare și Artă Experimentală Luigi Di Sarro, Roma; Galeria Atelier, Carrara; Palatul Rospigliosi, Zagarolo.

1988: Metamorfoza, Palazzo Rospigliosi, Zagarolo.

1987: Metamorfoza, Palazzo Borghese, Monte Porzio Catone (RM).

www.luminitataranu.com

Accademia di Romania din Roma:

Tel. +39.06.3201594

e-mail:accadromania@accadromania.it