În perioada 16 octombrie – 12 noiembrie, la Muzeul Naţional de Istorie a României (Calea Victoriei 12) va avea loc expoziţia de imagini 3D "Cunoaştere şi Promovare prin intermediul fotografiei stereoscopice" realizate de arh. Matei Filip. Expoziţia este organizată de Muzeul Naţional de Istorie a României , cu sprijinul Institutului Cultural Român, Muzeului Căilor Ferate Române şi Grup Transilvae şi prezintă imagini şi scurtmetraje stereoscopice realizate în Bucureşti, în special în spaţiul expoziţional bucureştean. Expoziţia a putut fi vizitată, timp de o zi, şi la Institutul Cultural Român, la începutul lunii septembrie.
Fotografia stereoscopică creează efectul de spaţiu 3D prin suprapunerea a doua imagini pe acelaşi suport (fotografie, hârtie, ecran), urmată de "citirea" lor cu ajutorul unor ochelari speciali. Acest procedeu este asemănător celui folosit pentru vizionarea filmelor 3D în cinematografe.
Printre obiectele fotografiate tridimensional se numără mitra arhiepiscopală, coiful princiar traco-getic de la Coţofeneşti, coroana Reginei Maria, Columna lui Traian, precum şi alte obiecte de patrimoniu, expuse la Muzeul Naţional de Istorie al României. Totodată, vor fi prezentate fotografii ale unor machete ale locomotivelor "Pacific" şi "Călugăreni" (cea mai veche locomotivă cu aburi din România), machete ale diferitelor tipuri de vagoane şi locomotive care au circulat de-a lungul timpului în reţeaua feroviară din România, precum şi alte obiecte expuse la Muzeul Căilor Ferate Române. Autorul consideră că această inovativă şi spectaculoasă metodă de promovare poate influenţa în mod pozitiv interesul publicului pentru obiectele de patrimoniu şi, în general, pentru orice fel de conţinut vizual prezentat astfel.
"Pornind de la instantanee şi imagini care ilustrează spaţiul ambiental şi sfârşind cu imagini ale unor piese de patrimoniu din Tezaurul României, imagini ale Columnei lui Traian, precum şi imagini cu piese de patrimoniu ale Muzeului Căilor Ferate Române, expoziţia se va contura în jurul ideii de cunoaştere şi promovare, prin efectul iluziei optice al fotografiilor stereoscopice, iluzie care creează senzaţia de apropiere, de profunzime şi pătrundere în spaţiul fotografiei, de dilatare a timpului, precum şi senzaţia experimentării fizice a unor lucruri aflate la depărtare.
Fotografia stereoscopică redefineşte conceptul de perspectivă în fotografie; redefineşte reprezentarea aproximativă pe o suprafaţă plană, precum şi relaţia dintre proporţiile obiectelor înfăţisate intr-o fotografie. Cu toate că reprezentarea îşi păstrează cele două dimensiuni, perceperea adâncimii şi a profunzimii imaginii se realizează subiectiv pentru fiecare privitor; implicit subiectul fotografiat capătă viaţă prin iluzia optică. În acelaşi timp componenta vizuală a modului de transmitere a cunoştinţelor este şi ea la rândul ei redefinită prin acest tip de reprezentare. Prin acurateţea şi claritatea fotografiei stereo se subliniază particularul, detaliul este scos în evidenţă, iar cunoaşterea şi înţelegerea reprezentării unui subiect se face într-un mod subtil şi totodată complex." - Arh. Matei Filip