- 22 July 2020
- Etichete Close up Unatc Cinema Filme Irina trocan Dana duma Filme Morometii Stere gulea
„Noua noastră ediţie a revistei
‘Close up’, scrisă şi publicată în vremuri de pandemie, este în principal
dedicată diversităţii în cinema. În primul rând celebrăm animaţia, acel alt cinema,
atât de superficial cunoscut, cu ocazia aniversării a 100 de ani de la lansarea
primului film românesc de animaţie, Păcală în lună (1920), scurtmetrajul semnat
de Aurel Petrescu. Două articole ale ediţiei sunt dedicate animaţiei, Tropul
mâinii animatorului în animaţia românească de Valeriu Căliman, dedicat în
principal lui Ion Popescu Gopo, primul cineast roman care a câştigat un Premiu
Palme d`Or la Cannes, şi textul Dorinei Pricop, Fair Use şi basmele lui
Disney, care analizează conceptul fair use, mai exact felul în care parodiile
şi pastişele sunt autorizate să folosească părţi din opere binecunoscute fără
acordul deţinătorilor de drepturi, pentru a critica clişeele.
Această ediţie duce mai departe eforturile noastre de analiza tendinţele majore cinematograful românesc. Articolele deidicate acestei preocupări constante a contributorilor noştri sunt ilustrat de textele Atmosfera epocii interbelice a satului românesc în filmele Moromeţii şi Moromeţii 2 de Stere Gulea semnat de Smaranda Cristina Sterian. Profilul cinematografului românesc este completat de recenziile unor noi cărţi publicate în ultimul an despre diferite aspect ale cinemaului naţional, precum Filmul tranziţiei: Contribuţii la critica cinemaului românesc a anilor 1990 de Andrei Gorzo şi Gabriela Filippi, Romanian Cinema Inside Out: Insights on Film Culture and Politics de Irina Trocan, sau Balkan Cinema and the Great Wars: Our Story (editori Adrian Silvan Ionescu, Marian Ţuţui şi Savaş Arsalan)”.
Diversitatea în cinema este abordată şi de lucrarea lui Siniša Dragin consacrată influenţei reciproce dintre documentar şi ficţiune, sau cinemaului minoritar investigat de Liri Chapelan, sau în textul Flaviei Dima despre home movies, incluse frecvent în alte forme de cinema. Noi tendinţe în cinema (definite mai bine ca spreadable content) cu o influenţă socială uriaşă, sunt analizate de Irina Trocan în textul Analog, digital, computaţional. Reîncarnarea unor imagini politizate.“- Dana Duma, editorul acestei ediții (alături de Anca Ioniţă)
Revista Poate fi citită AICI