- 24 February 2020
- Etichete ICR ICR Paris George Banu Eugen Jebeleanu 30 de ani Teatru romanesc Franta
Teatrul românesc de după 1989 şi relaţiile pe care le-a construit în peisajul teatral francez sunt tema unei dezbateri organizate de Institutul Cultural Român de la Paris, în parteneriat cu Ambasada României în Franţa.
La întâlnirea care are loc luni, 24 februarie 2020, de la ora 19.00, la Palatul Béhague, reşedinţa României în Franţa, participă Patrice Martinet, directorul Teatrului Athénée de la Paris, George Banu, profesor, critic şi eseist, și Eugen Jebeleanu, autor, regizor şi cofondator al Compagnie des Ogres. Discuția va fi moderată de Mirella Patureau, critic de teatru şi cercetător asociat la THALIM/CNRS, Paris.
Imediat după căderea comunismului în România (decembrie 1989), o amplă acţiune de solidaritate cu România a fost declanşată, în primăvara anului 1990, la Paris. La această acţiune au participat cele mai mari nume ale scenei franceze din acel moment – Antoine Vitez, Patrice Chéreau, Gérard Désarthe, Hélène Delavault. De asemenea, a fost organizat un turneu la Bucureşti cu mai multe spectacole – care s-a numit „Le Printemps de la Liberté” (Primăvara Libertăţii). Turneul a fost un mesaj de prietenie pe care artiştii francezi l-au adus în România.
„În cadrul proiectelor teatrale din Franța despre această temă, o documentație iconografică bogată a acompaniat intervențiile ce au evocat recitalurile emblematice ale lui Ion Caramitru, Dan Grigore și Oana Pellea, de la începutul anilor ’90, reprezentația memorabilă cu «Hamlet» în regia lui Alexandru Tocilescu, invitat la Théâtre de l’Odéon, prezența românească la Avignon, de la «Danaidele» lui Silviu Purcărete și frecventele puneri în scenă ale textelor lui Matei Vișniec până la spectacolele semnate de Alexandra Badea sau Gianina Cărbunariu. Teatrul din Sibiu, prezent în cadrul sezonului Franța – România, a fost evocat în acest demers. Trebuie menționat rolul Festivalului Internațional condus de Constantin Chiriac, care a cultivat constant legăturile între scena franceză și cea româna”, declară criticul de artă George Banu.
Astfel, teatrul românesc a ieșit din izolare şi am asistat, în acelaşi timp, la o schimbare de generaţii, la apariţia unor nume noi, a unor noi viziuni regizorale, care se afirmă pe scenele franceze: Gianina Cărbunariu, Nicoleta Esinencu, Alina Nelega, Mihaela Mihailov, Ioana Păun, unele dintre acestea puse în lumină de recentul Sezon Franţa-România 2019. Din această generaţie a „noului val” românesc, care cunoaşte pentru prima dată un teatru fără frontiere, fac parte Carmen Lidia Vidu, una dintre rarele regizoare de spectacole multimedia, Alexandra Badea, care a devenit una dintre autoarele dramatice cele mai apreciate în ultimii ani, prezentă la Festivalul de la Avignon în secţiunea „In” sau la Théâtre de la Colline de la Paris.
Eugen Jebeleanu, autor şi regizor, invitat al dezbaterii de la ICR Paris, a realizat de curând spectacolul franco-român „Itinéraires. Un jour le monde changera” („Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba”), un mare succes al ultimei ediţii a Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti sau pe mai multe scene din Franţa. Prin originalitatea şi forţa proiectelor sale în domeniul teatrului, cinematografiei şi, mai nou, al operei, Jebeleanu se înscrie ca o figură majoră în peisajul teatral contemporan franco-român.
„Mi se pare important că există un astfel de eveniment care propune un bilanț al ultimilor ani de teatru românesc în Franța și mai ales care subliniază prezența tinerilor artiști pe scenele europene”, subliniazăEugen Jebeleanu.