Spectacolul „Fotograful Unirii“ și expoziția „100 de chipuri românești“ au fost prezentate la Teatrul Național București

Spectacolul  „Fotograful Unirii“ de Denis Dinulescu, regizat de Mihai Panaitescu la Teatrul de Artă Deva, a fost prezentat duminică seară, pe 4 martie, la Sala Studio a Teatrului Național  „I.L. Caragiale” din București (TNB), fiind organizat  în cadrul Programului Centenarul Marii Uniri de Institutul Cultural Român în parteneriat cu TNB.  Sala Studio a devenit neîncăpătoare pentru publicul doritor să afle povestea fotografului Samoil Mârza transpusă în scenă. La evenimentul de la Teatrul Național, au participat numeroase personalități, printre care s-au numărat  tensimanul Ilie Nastase, princepele  Nicolae cu soția, criticul de film Irina Margareta Nistor, regizorul Alexa Visarion,  compozitoarea Mihaela Vosganian,  managerul Virgil Nițulescu,  naistul Nicolae Voiculeț.

Cu acest prilej a fost prezentată, în foaierul de la etajul întâi al Sălii Studio, expoziția de fotografie și tehnică fotografică de acum un secol „100 de chipuri românești“ de Radu Chindriș, produsă de „Fugașin & Partenerii“.

Evenimentul a fost dedicat lui Samoilă Mârza, de la care ne-au rămas puținele și singurele fotografii-mărturie cu delegațiile prezente la Marea Adunare Populară de la Alba Iulia.

Spectacolul Teatrului de Artă Deva, în regia lui Mihai Panaitescu, care a avut o avanpremieră cu public în ianuarie 2018 la Deva, este inspirat din realitate: Samoilă Mârza poate fi numit pe drept cuvânt „Fotograful Unirii“ și este un veritabil erou al acelor vremuri, inclusiv pentru că fotografiile sale cu scene exterioare ale delegațiilor reunite în număr foarte mare pe 1 decembrie 1918, la Alba Iulia, au avut un rol major în dovedirea actului de voință populară masivă la tratativele de pace care au consfințit ulterior unirea Transilvaniei cu România. Din distribuția spectacolului fac parte Eugen Pădureanu (Samoilă Mârza), Delia Lazăr (soția lui), Mihai Panaitescu (un militar al Armatei Române), Andreea Pascu (Nepoata României Mârza).

Destinul lui Samoilă Mârza este unul dramatic. Înrolat ca fotograf militar de Imperiul austro-ungar pe fronturile Primului Război Mondial din Italia și Galiția, Mârza fixează ororile conflagrației pe plăcile de sticlă ale aparatelor de fotografiat de acum un veac. Lăsat la vatră, pleacă de la Galtiu, pe bicicletă, la Adunarea de la Alba Iulia, dar nu este primit în Sala Unirii fiindcă nu avea acreditare. Așadar imortalizează doar scenele exterioare. La începutul anului 1919 Samoilă Mârza și-a publicat fotografiile într-un album intitulat „Marea adunare de la Alba Iulia în chipuri“, menționat și în ziarul „Alba Iulia“ din 10 martie. Albumul a fost prezentat de către delegația română și la Conferința de pace de la Versailles. Spre sfârșitul vieții, sărac și demn, Samoilă Mârza vrea să îi dea lui Ceaușescu un album cu fotografiile sale, și are sprijinul unui militar român care, de altfel, apare de-a lungul timpului, în spectacol, însoțind mereu destinul eroului.

„Credem că singurul proiect serios de țară al României din toate timpurile a fost Unirea de la 1918. Proiectul avea în spate 50, 60 de ani de speranțe, hotărâri, lupte politice. Să ne amintim de Mihai Viteazul, Alba Iulia sau de A.I. Cuza. Reconfortant sentimentul că acest proiect n-a fost abandonat niciodată. A mocnit și a izbucnit la sfârșitul primului război. Cu eroi aproape necunoscuți, uitați astăzi: Pop de Băsești, Ștefan Cicio, Vasile Goldiș, Onisifor Ghibu, Samoilă Mârza și celebri la vremea aceea francezii Emmanuel de Martonne și Robert Ficheux. Ultimii doi au realizat harta reală a Transilvaniei de la început de secol XX care demonstra că populația de acolo era majoritar română. Regele Ferdinand a consolidat acest unic eveniment național prin celebra sa reformă agrară. Altfel, sărăcia din țară ar fi izgonit milioane de români cu traista-n băț prin lume. Muncindu-și petecul de pământ, țăranul și-a putut hrăni familia, și-a putut da copiii la școală, și și-a creat un onorabil loc de muncă. Datorită Unirii, datorită acestui excepțional și irepetabil proiect de țară, care s-a numit de atunci România",  declară  dramaturgul Denis Dinulescu.

Institutul Cultural Român intenționează să sprijine de-a lungul anului 2018 itinerarea spectacolului Teatrulului de Artă Deva și a unei formule sintetice a expoziției în țară și în străinătate. „Fugașin&Partenerii“ și-a propus prin proiectul său să realizeze portretele celor mai importanți români ai momentului actual prin tehnica veche a fotografierii pe sticlă, a developării pe colodiu umed și tipăririi pe hârtie din bumbac, precum și realizarea unui album dedicat proiectului.

Evenimentul a fost susținut de Rotary Club București Cișmigiu, Liga Studenților Români din Străinătate, Fundația CAESAR, Clubul pentru România, INACO.