Teatrul Naţional Cluj-Napoca invitat la Festivalul de Teatru din Almada cu 4 reprezentații

În perioada 4-18 iulie 2015 se va desfăşura cea de-a 32-a ediţie a Festivalului Internațional de Teatru de la Almada, cea mai importantă manifestare de acest gen din Portugalia. Institutul Cultural Român, alături de Compania de Teatru din Almada, prezintă două spectacole în interpretarea actorilor de la Teatrul Naţional Cluj-Napoca. Este vorba de piesele: Livada de vișini de A. P. Cehov, în regia lui Roberto Bacci, al cărei spectacol va avea loc în data de 12 iulie, ora 18.00, în sala mare a Teatrului da Trindade din Lisabona (Largo da Trindade, 7A) și Spectatorul condamnat la moarte de Matei Vișniec, în regia lui Răzvan Mureșan, care va fi prezentată în zilele de 13 iulie (ora 21.30), 14 iulie (ora 16.00) și 15 iulie (ora 21.30), în sala "Experimental" a Teatrului Municipal Joaquim Benite din Almada (Av. Prof. Egas Moniz).
LIVADA DE VIȘINI de A.P. Cehovregia: Roberto Bacci
dramaturgia: Stefano Geraci
scenografia: Adrian Damian
maestru de lumini: Jenel Moldovan
asistenţi de regie: Maria Rotar, Francesco Puleo
durata: 2 ore și 50 minute (cu pauză)

Distribuţia: Ramona Dumitrean, Alexandra Tarce, Anca Hanu, Ionuţ Caras, Sorin Leoveanu, Cristian Grosu, Cătălin Herlo, Irina Wintze, Radu Lărgeanu, Patricia Brad, Cornel Răileanu, Matei Rotaru, Miron Maxim, Pusztai Renato Aladar, Albert Gábor Balázs

Pe o scenă acoperită în totalitate în alb - o albeață care invadează sala prin intermediul unei punți montate pe culoarul central – actorii de la Teatrul Naţional Cluj-Napoca interpretează unul dintre textele clasice ale dramaturgiei universale, în care regizorul italian Roberto Bacci, prezintă timpul ca pe o temă cehoviană prin excelenţă. „Timpul este alcătuit din multe lucruri: cum reacţionăm la transformare? La îmbătrânirea noastră şi a celor dragi nouă?“ Livada reprezintă melancolia, trecutul, liniştea lumii tradiţionale, o anumită acalmie, armonia dintre om şi natură, pentru care e străină şi stranie în acelaşi timp atitudinea modernă, de comerciant, a lui Lopahin. Livada aparţine trecutului pierdut; este livada morţilor. Această livadă reverberează sunete, zgomote, nostalgii şi deziluzii care ne vorbesc şi nouă astăzi, mai mult decât oricând. Pentru noii îmbogăţiţi nu este loc pentru evocarea trecutului şi nici pentru lirism.

Pentru mai multe informații:
http://www.ctalmada.pt/cgi-bin/wnp_db_dynamic_record.pl?dn=db_festivais&sn=festival_2015&orn=442

Regizorul italian Roberto Bacci este director artistic şi întemeietor al Fondazione Pontedera Teatro din Italia, care, din 2002, este coordonatorul pe partea de teatru al festivalului Fabbrica Europa, cel mai important şi mai cunoscut Festival de Artă Contemporană din Toscana. A regizat numeroase spectacole prezentate în Europa, America Latină şi Orientul Mijlociu. Regizorul italian se află la a doua colaborare cu trupa Naţionalului clujean. În urmă cu doi ani, Roberto Bacci a montat pe scena clujeană spectacolul de mare succes Hamlet de W. Shakespeare, spectacol care se află în stagiunea curentă a teatrului. Roberto Bacci a lucrat la numeroase proiecte de teatru, atât în Italia, cât şi în alte ţări, alături de artişti de renume ca: Peter Brook, Anatoli Vasiliev, Raul Ruiz, Sanjukta Panigrahi, Julian Beck şi Judith Malina.
SPECTATORUL CONDAMNAT LA MOARTE de Matei Vișniecregia: Răzvan Mureșan
scenografia: Tudor Lucanu
asistent scenografie: Radu Lărgeanu
la pian: Luiza Ghindă
durata: 1 oră și 40 minute

Distribuţia: Miron Maxim, Cristian Grosu, Ionuţ Caras, Patricia Brad, Diana Buluga, Alexandra Tarce, Ileana Negru, Elena Ivanca, Radu Lărgeanu, Matei Rotaru, Silvius Iorga

Pentru mai multe informații:
http://www.ctalmada.pt/cgi-bin/wnp_db_dynamic_record.pl?dn=db_festivais&sn=festival_2015&orn=445

Spectatorul condamnat la moarte este o parodie amară la adresa justiţiei de tip stalinist. O instanţă neîndurătoare, care nu ţine seama de nevinovăţia celui acuzat, astfel încât orice nevinovat poate deveni victimă, descoperindu-i-se greşeli, acolo unde ele nu există. Astfel, procesul unui criminal ascunde, de fapt, punerea sub acuzație a publicului. Spectatorul este vinovat pentru că rămâne impasibil în faţa propunerii regizorului, actorilor şi, în ultimă instanţă, a autorului. Spectacolul se joacă într-o arie intimă, care îi plasează pe spectatori de jur împrejurul spaţiului de joc. Ca într-o arenă. Sau ca într-o sală de tribunal, dar mai specială, în care auditoriul, pentru a-şi putea urmări reacţiile, este aşezat faţă în faţă, deoarece fiecare dintre cei prezenţi - spectatorii fiind parte din spectacol - poate fi oricând condamnat.
Născut în 1956, Matei Vișniec se remarcă în peisajul literar din România anilor '80. În 1987, opera sa este interzisă de regimul Ceaușescu, motiv pentru care părasește țara și se stabilește în Franța, unde lucrează pentru Radio France Internationale. În 1989, Matei Vișniec devine dramaturgul cu cele mai multe piese puse în scenă în România. Are peste de 30 de piese publicate și numele său a figurat pe afișe în peste 40 de țări. În Franța i s-au decernat premii la Festivalul de la Avignon, iar în 2009, Premiul European pentru întreaga activitate de către Societatea Autorilor și Compozitorilor Dramatici.
Răzvan Mureşan (Cluj-Napoca, 1975) este regizor la Teatrul Național Cluj-Napoca, unde a montat spectacole după texte de Sarah Kane, Bryan Reynolds, Luca Romanov, Robert Cohen, Hervé Blutsch sau Matei Vişniec, printre alții.