The Guardian: Prinţul Charles le-a cerut unor artiști să realizeze lucrări de artă ce redau flora sălbatică a Transilvaniei

Acuarelele care celebrează vestita diversitate florală a acestei zone din România vor fi expuse şi publicate, titrează cotidianul The Guardian.


Prinţul Charles a cerut, de la 36 de artişti internaţionali de renume, o serie de acuarele botanice care să se constituie într-un adevărat registru al florei sălbatice care se regăseşte în Trasilvania, o zonă virgină a României de care s-a îndrăgostit în urmă cu mai bine de 20 de ani. Artiştii, dintre care unii provenind din țări îndepărtate precum Japonia sau America de Nord, s-au deplasat în România pentru a surprinde cu acuratețe științifică clopoţeii şi brânduşele, genţianele şi muşcatele sălbatice, crucea voinicului şi spânzul, alături de alte plante diverse şi rare care se regăsesc în acest peisaj idilic.

Majoritatea artiștilor sunt britanici. Printre aceștia se regăsește Fay Ballard, fiica regretatului scriitor JG Ballard, care şi-a găsit inspirația pe pajiştile care abundă de flori sălbatice. „Aceste pajiști au o importanță mondială, iar unele dintre acuarele redau plante care nu mai cresc niciunde altundeva. Peisajul acesta este un paradis.” Artista a adăugat: „Acest pământ este folosit în agricultura ecologică, nemecanizată. Nu există ferme extinse, care să fractureze peisajul, presărat ici-colo cu sate medievale. Metodele folosite în agricultură sunt aproape medievale. Nimic nu s-a schimbat de sute de ani. Botanistul Prinţului Charles a spus că aşa trebuie să fi arătat unele zone din Anglia în vremea lui Shakespeare. Totul este superb menţinut. Prinţul Charles adoră locul acesta. Şi acum am înţeles de ce.”

Selecţia plantelor desenate a fost realizată de botanistul Dr. John Akeroyd, care i-a însoţit pe artişti, printre care se află şi Helen Allen, directoarea Şcolii de Artă Botanică din cadrul Chelsea Physic Garden.

Prinţul Charles împrumută picturile comisionate pentru realizarea expoziţiei „Florilegiu Transilvan”, care se deschide săptămâna aceasta la sediul Institutului Cultural Român din Londra, în acelaşi timp cu marele festival botanic Chelsea Flower Show. Lucrările sunt, de asemenea, reproduse şi în două volume de lux create de Addison Publications, cu sprijinul Fundaţiei Caritabile a Prinţului Charles şi al Institutului Cultural Român.

Prinţul a vizitat Transilvania pentru prima oară în anul 1998 şi a declarat că a fost „copleşit total de frumusețea sa”. Ulterior, a cumpărat proprietăţi în satul săsesc Viscri şi în satul Zălan din judeţul Covasna.

În volumele la care ne-am referit mai sus, John Akeroyd scrie despre pasiunea Prinţului pentru Zălan: „Este locul unde se poate bucura de pace şi linişte ... Una dintre plăcerile sale cele mai mari este să se plimbe, zile la rând, prin păşunile, poienile, luncile şi pădurile locului ... este un peisaj despre care mulţi nu-şi imaginează că mai poate exista în zilele noastre.”

John Akeroyd a declarat pentru The Guardian: „Nu am cuvinte pentru a sublinia importanța acestei zone. Mai există în Europa şi alte pajiști cu flori sălbatice, dar majoritatea dintre acestea se află în munți. Aceste poieni înflorite aflate la altitudini joase nu se mai regăsesc nicăieri altundeva în Europa ... ele ne dau posibilitatea să studiem mai bine modalitățile de conservare a biodiversităţii, iar Prinţul este unul dintre puţinii oameni care a conştientizat cât de importantă este această zonă.”

Majoritatea artiştilor au pictat câte trei plante, numărul lucrărilor ajungând, astfel, la 124. Pe perioada şederii în România au locuit în proprietățile Prinţului, printre care se află şi case de oaspeţi, descrise de Allen ca fiind „confortabile, dar sub nicio formă opulente”. Ea a adăugat că zona este „incredibil de frumoasă ... adevărată hrană pentru suflet”.

Transilvania este un tărâm al miturilor şi legendelor. Ballard a găsit, deasupra ușii dormitorului, un cățel de usturoi care să îl țină la distanță pe Dracula şi spiritele rele. Noaptea, a auzit câinii lătrând şi urlând, pentru a-i proteja pe săteni de urși: „Dacă vreun urs reușea să ajungă în sat, clopotele bisericii începeau să sune.”

„Sentimentul meu a fost unul de auto-suficiență”, spunea ea. „Toată lumea îşi creşte legumele în grădina din spetele casei. Toţi au câţiva pui. Uliţele sunt pline de curcani. Sunt puţine maşini. Fiecare gospodărie are cal şi căruţă. Nu există magazine. Nici măcar poştă, Seara, mai mergeam la cârciuma satului – care este, de fapt, casa cuiva.”

Addison Publications este o editură specializată în publicarea de facsimile de artă şi manuscrise vestite. În 2007, editura a publicat un volum de reproduceri după picturi înfăţişând planele şi copacii care se regăsesc la Highgrove, grădina Prinţului Charles din Gloucestershire.

Volumul „Florilegiul Transilvan”, cu o prefaţă semnată chiar de Prinţul Charles, va fi publicat în data de 3 iulie. Henrietta Pearson, co-fondatoarea editurii, spunea că Prinţul a fost cel care a iniţiat proiectul. „Este un mare cunoscător al botanicii”, declara ea, adăugând că desenele nu sunt numai foarte frumoase din punct de vedere estetic, dar şi foarte precise din punct de vedere ştiinţific, subliniind că este „absolut fantastic ce pot artişti precum Ballard să facă cu o frunză”.

Sursa: Prince Charles commissions artworks of Transylvania's wild flora
https://www.theguardian.com/uk-news/2018/may/22/prince-charles-watercolours-transylvanias-floral-meadows