Filmul coreean „489 Years“ a câştigat marele premiu al BIEFF 2017

Filmul coreean 489 Years a castigat marele premiu al BIEFF 2017

S-a încheiat cea de-a şaptea ediţie Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF). Marele premiu - în valoare de 3.000 de euro - a fost oferit de Institutul Cultural Român, peliculei coreene ”489 Years” în regia Hayoun Kwon.
Prin combinarea animaţiei 2D şi 3 D cu documentarul, în ”489 Years” regizorul prezintă un spaţiu virtual al unui teritoriu real şi fantastic în acelaşi timp.  Filmul este o transpunere animată pe computer a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate aflate la granița cu Coreea de Nord, „489 Years” pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor - văzute ca limite ce separă mai mult decât simple geografii. Folosind unghiul subiectiv al gamer-ului (FPS - First Person Shooter), acuratețea foto-realistă a CGI-ului și imageria vivantă a storytelling-ului, naratorul ne poartă pe traseul său obișnuit prin zona demilitarizată, sub camuflajul întunericului și amenințarea iminentă a inamicului nevăzut. Până când un moment de teroare îl țintuiește locului, devenind o clipă magică, în care frumosul i se revelează într-unul dintre cele mai neașteptate locuri. El doreşte să permită, astfel, pătrunderea într-o zonă în care accesul este interzis. ”489 Years” - câştigător al Premiului Juriului Ecumenic la legendarul Festival Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen - pune problema imposibilităţii de a reprezenta şi experimenta spaţiul tranziţional al graniţelor văzute ca limite ce separă mai mult decât simple geografii.

Cel mai bun cineast a fost ales Diogo Costa Amarante, pentru ”Small Town”. Câștigător al Ursului de Aur la Berlinale Shorts 2017, Small Town ne atrage într-un cinematografic flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare. Cu un montaj foarte ”poetic şi narativ”, folosind un format care depăşeşte cinemascope, Diogo Costa Amarante îndrăzneşte să se apropie de problemele puse de moarte şi conştiinţă, prin punerea în scenă a unei relaţii mamă-copil.În acest film, el crează un balans fragil între gânduri şi emoţii, lasă loc imaginaţiei şi percepţiei, a fost motivaţia juriului.

Premiul pentru cel mai bun concept vizual a revenit peliculei ”Summer” de Ronny Trocker, în care este alternată imaginea fixă cu cea mobilă, pornind de la o fotografie şi având elemente de animaţie 3D.

Cei mai buni cineaşti români au fost desemnaţi Luiza Pârvu şi Toma Peiu, pentru ”Sisyphus 2.0”, inspirat de parabola grecească. Cei doi fac filme împreună din 2009. Colaborarea lor a început în timpul studiilor de licență de la Facultatea de Film a UNATC “I. L. Caragiale”, unde Luiza a absolvit cursurile secției de Regie de Film, iar Toma, pe cele ale secției de Scenaristică și Filmologie. Locuiesc în prezent la New York. Luiza este masterand bursier și profesor la Kanbar Institute of Film and Television din cadrul New York University Tisch School of The Arts, iar Toma a absolvit cursurile masterului în Media Studies și în prezent coordonează programul de master în Documentar de la The New School University.

O menţiune specială a revenit filmului ”A Brief History of Princess X”, de Gabriel Abrantes, care aduce laolaltă două personaje importante: sculptorul Constantin Brâncuşi şi prinţesa Marie Bonaparte.

Premiul publicului a fost împărţit filmelor ”Peep Show”, de Rino Stefano Tagliafierro, şi ”I Made You I Kill You”, de Alex Bădeliţă

În finalul ediției de anul acesta la BIEFF a fost proiectat filmul-eveniment Manifesto, în care celebra actriță Cate Blanchett interpretează 13 personaje diferite într-un impresionant tur de forță actoricesc. Anul acesta și-a început cu succes cariera în circuitul festivalurilor de film, fiind proiectat în premieră internațională în selecția oficială a festivalurilor de la Sundanceși Rotterdam.